Ίσως να το έχουμε συναντήσει στη ζωή μας ή να έχουμε κάποιο γνωστό μας που το έχει βιώσει.

Όταν η δουλειά γίνεται κάτι που μας προκαλεί έντονη δυσφορία και νιώθουμε άγχος και πίεση όταν είμαστε εκεί. Η καθημερινότητα στο χώρο εργασίας να γίνεται πολύ δύσκολη έως και αφόρητη.

 Μπορεί να περιλαμβάνει μια κακή σχέση με τους συναδέλφους, με τον προϊστάμενο.

Τα δείγματα συμπεριφοράς ενός ανθρώπου που ασκεί bullying στη δουλειά είναι:

 Μας κάνει διαρκώς υποτιμητικά σχόλια. Ανά πάσα στιγμή γίνεται επικριτικός προς εμάς.

Νοιώθει ικανοποίηση στο να μας μειώνει, να μας κάνει να αισθανόμαστε άσχημα.

Επιπλέον συνήθως η συμπεριφορά του ατόμου που ασκεί bullying είναι απρόβλεπτη και μπορεί να έχει ξεσπάσματα πολλές φορές και χωρίς κάποια εμφανή αιτία ή με κάποια ασήμαντη αφορμή.

Να μας σαμποτάρει είτε με το να κλέβει μέρος της δουλειάς μας  και να το παρουσιάζει σαν δικό του  ή να προσπαθεί να μας εκθέσει σε κάποιον ανώτερο.

Όταν ένα άτομο μας ασκεί Bullying δεν μας σέβεται και προσπαθεί να μας εκμεταλλευτεί, να μας χειριστεί και μέσα από την καλλιέργεια του φόβου να μπορέσει να μας επιβληθεί.

Bullying μπορεί να θεωρηθεί και η απομόνωση ενός ανθρώπου όταν τον περιθωριοποιούν και δεν τον καλούν στο διάλειμμα μαζί τους οι υπόλοιποι εργαζόμενοι ή στις εξόδους που μπορεί να κάνουν μεταξύ τους. Οπότε το άτομο αρχίζει και αισθάνεται ότι δεν το αποδέχονται και είναι ανεπιθύμητο.

Κάποιες από τις συνέπειες που θα μπορούσαν να υπάρχουν για εμάς από ένα κακό εργασιακό περιβάλλον είναι:

Το κακό περιβάλλον εργασίας μπορεί να μας προκαλέσει συναισθήματα φόβου, θυμού, πανικού, απογοήτευσης, αδικίας, πικρίας.

Να μας οδηγήσει να νοιώθουμε και  σωματικά συμπτώματα όπως πονοκεφάλους, ανεβασμένη πίεση, δυσφορία στην αναπνοή, ναυτία, διαρκή αίσθημα κόπωσης και απώλεια ενέργειας, αϋπνία.

Επιπλέον να επηρεάσει την αυτοπεποίθηση μας.

Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ένα κακό εργασιακό περιβάλλον:

Καταρχήν να βρούμε τρόπους να διαχειριστούμε το άγχος μας και την ένταση που μας προκαλεί όλη αυτή η κατάσταση.

Βοηθητικό είναι να εξασκηθούμε σε τεχνικές χαλάρωσης ώστε με αυτόν τον τρόπο να μπορέσουμε να μειώσουμε την ένταση που μπορεί να υπάρχει μέσα μας.

Να μάθουμε τρόπους να διεκδικούμε, να βάζουμε προτεραιότητες και να οριοθετούμε τους ανθρώπους στη δουλειά που νοιώθουμε ότι έχουνε περισσότερες απαιτήσεις από εμάς και προσπαθούν να μας μειώσουν και να μας κάνουν να αισθανθούμε άσχημα.

Επιπλέον να ψάξουμε μέσα μας μήπως υπάρχουν βαθύτεροι λόγοι που μπορεί να ανεχόμαστε κάτι τέτοιο. Ίσως έχουμε δεχθεί τέτοια συμπεριφορά και στο παρελθόν οπότε παρόλο που δεν μας αρέσει μας είναι κάτι οικείο. Μπορεί να ήταν κάτι που το είχαμε βιώσει πιο παλιά ή όταν ήμασταν μικροί από κάποιον ‘’σημαντικό’’ άλλον για εμάς. Χρειάζεται να βρούμε μέσα μας τι είναι αυτό που μας κάνει να δυσκολευόμαστε να διαχειριστούμε και να αντιδράσουμε σε μια τέτοια κατάσταση.

 Το bullying στη δουλειά μπορεί να μας οδηγήσει σε ένα μεγάλο αδιέξοδο ιδίως τις μέρες μας που είναι δύσκολη η ανεύρεση εργασίας. Ακόμη όμως και σε αδιέξοδο να νοιώθουμε ότι βρισκόμαστε δεν αξίζει κανένας  να μας συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο.

Διεκδίκησε, οριοθέτησε και πίστεψε στον εαυτό σου…

Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Βουλτσίδου Κατερίνα