Όταν οι επαναλαμβανόμενες κινήσεις μας γίνονται για εμάς καθημερινό μαρτύριο…

 ‘’Να ελέγξω τα μάτια της κουζίνας εάν είναι κλειστά, όμως αυτό χρειάζεται να το κάνω 8 φορές αλλιώς δεν νοιώθω καλά’’.

‘’Να πλύνω τα χέρια μου 5 φορές, επαναλαμβάνοντας με  λεπτομέρεια την κάθε διαδικασία’’.

‘’Να σφουγγαρίσω το πάτωμα 3 φορές’’.

Είναι συμπεριφορές που θέλουμε να κάνουμε πολλές φορές μέσα στην ημέρα. Και να τις κάνουμε κάποιες συγκεκριμένες αριθμητικά φορές.

Αλλιώς εάν δεν γίνει αυτό θα μας επιφέρει αναστάτωση μέσα μας. Μια ακατανίκητη επιθυμία ότι ‘’πρέπει να γίνει έτσι’’.

Παγιδευόμαστε σε μια σειρά επαναληπτικών σκέψεων και συμπεριφορών που αυτό μας οδηγεί στο να επηρεάζει την καθημερινότητα μας και να μας κάνει να αισθανόμαστε δυσφορία.

Γιατί το κάνω αυτό;

Μέσα από τις ψυχαναγκαστικές κινήσεις υπάρχει ανακούφιση από το αίσθημα του άγχους και ανασφάλειας που νοιώθουμε.

Πίσω από κάθε ψυχαναγκαστική κίνηση κρύβεται μία σκέψη που οδηγεί το άτομο στο να κάνει αυτή τη συμπεριφορά για να νοιώσει καλύτερα. Ας πάρουμε για παράδειγμα ότι ένας άνθρωπος έχει επίμονες σκέψεις και έναν έντονο φόβο με τα μικρόβια ή να μην μολυνθεί από κάτι τότε μπορεί να προβαίνει σε μια διαδικασία να καθαρίζει κάθε μέρα κάποιες συγκεκριμένες φορές το πάτωμα. Αυτό μπορεί να τον καθυσηχάζει στιγμιαία από το άγχος που νοιώθει εκείνη την στιγμή και να αισθάνεται πιο ασφαλείς αλλά από την άλλη νοιώθει δυσφορία που ‘’πρέπει’’ να το κάνει. 

Τα είδη των σκέψεων που μπορεί να οδηγήσουν σε ψυχαναγκασμούς

  • Σκέψεις που σχετίζονται με μόλυνση, μικρόβια.
  • Πεποίθηση ότι το άτομο μπορεί να κάνει κακό στον εαυτό του ή σε κάποιον άλλον.
  •  Σκέψη ότι το άτομο θα χάσει τον έλεγχο και ότι θα παρουσιάσει κοινωνικά μη αποδεκτή συμπεριφορά.
  •  Ιδέες θρησκευτικού περιεχομένου.
  • Ιδέες που έχουνε να κάνουν με σεξουαλικό περιεχόμενο.
  • Πεποιθήσεις που έχουνε σχέση με έντονη ενασχόληση με την τάξη, την οργάνωση, την σειρά.

Στην προσπάθεια του να κατευνάσει αυτές τις επίμονες και έντονες σκέψεις που του έρχονται καταφεύγει σε συμπεριφορές που μέσα από την επανάληψη θα του επιφέρουν ένα είδος προσωρινής ανακούφισης.

Πώς μπορώ να το σταματήσω;

Βοηθητικό είναι η εξοικείωση σε τεχνικές χαλάρωσης που θα βοηθούσαν στην ανακούφιση της έντονης δυσφορίας που προκαλούν οι σκέψεις.

Ημερολόγιο καταγραφής σκέψεων και συναισθημάτων πριν την ψυχαναγκαστική συμπεριφορά.

Χρειάζεται να μπορέσει να διακοπεί ο κύκλος των επαναλαμβανόμενων κινήσεων μιας συμπεριφοράς μέσω της σταδιακής έκθεσης στα αγχογόνα ερεθίσματα πρώτα στη φαντασία και μετά σε πραγματικές συνθήκες.

Όμως το σημαντικότερο είναι να μπορέσουμε  να αποδεσμευτούμε από τον ψυχαναγκασμό μας..

Και αυτό θα γίνει με το να βρεθούν οι βαθύτερες αιτίες που δημιουργήσανε αυτές τις σκέψεις.

Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε να ξεφύγουμε από την παγίδα της  επανάληψης συμπεριφορών που μας στέκονται εμπόδιο και ξοδεύουμε  πολύτιμο χρόνο και ενέργεια από την καθημερινότητα μας .

Αυτό θα βοηθήσει στο να μας δώσει την ελευθερία να κατευθύνουμε εμείς  τη ζωή μας και να μην αφήνουμε τις επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και κινήσεις μας να κατευθύνουν εμάς..

Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Βουλτσίδου Κατερίνα

euro